저자 소개: 이선 몰릭(Ethan Mollick)
이선 몰릭은 미국 펜실베이니아대학교 와튼스쿨(Wharton School)의 경영학 부교수로 재직 중이며, 혁신, 기업가정신, 조직 내 창의성, 기술 수용 및 활용에 대한 다학제적 연구를 수행해 온 학자다. 하버드대학교에서 학부를 마치고 MIT에서 MBA 및 박사 학위를 취득했으며, 현재는 생성형 인공지능(generative AI)과 관련된 교육적·사회적 활용 가능성을 중심으로 다양한 실험과 분석을 진행 중이다. 그의 주요 저작 중 하나인 『The Unicorn’s Shadow』는 스타트업 신화를 비판적으로 조망했으며, 최신작 『듀얼 브레인』에서는 인간과 인공지능의 협업적 사고 양식을 철학적이면서도 실천적으로 제시하고 있다.
『듀얼 브레인』의 핵심 개념: 공동지능의 구상
『듀얼 브레인(Dual Brain)』은 인공지능 기술의 비약적 발전이 인간의 인지 및 학습 전략, 문제 해결 방식에 어떤 변화를 요구하는지를 이론과 실천을 아우르는 방식으로 탐구한 저작이다. 저자는 AI를 단순한 자동화 도구가 아니라 인간의 사고 능력을 외연적으로 확장하는 ‘제2의 두뇌’로 간주하며, 인간-기계 협업의 새로운 인지적 구조를 ‘공동지능(co-intelligence)’이라는 개념으로 정식화한다.
1부: 인식의 재편 – AI의 구조와 윤리
서문과 제1~3장은 생성형 AI의 기본 원리, 특히 대규모 언어 모델(LLM: Large Language Model)의 작동 방식과 언어 이해 메커니즘을 상세히 설명한다. 여기서는 인공지능의 환각(hallucination), AI 정렬(alignment), 편향성(bias) 등의 철학적·윤리적 쟁점이 제기되며, AI가 인간 사회의 가치 기준에 어떻게 적응할 수 있는지를 숙고한다.
이선 몰릭은 AI를 단순히 타자로서 규정하지 않고, 인간과 상호작용하는 협력적 존재로 이해한다. 이는 인간 중심적 기술 담론을 넘어서서, 인공지능을 통해 인간 사고의 진화를 도모할 수 있다는 관점을 제공한다.
2부: 역할 기반 인공지능 – 협업적 인지 모델 구축
제4장 이후부터는 AI를 다양한 ‘인간적 역할’로 비유하며, 인공지능이 인간의 직무와 사고 기능을 어떻게 보완할 수 있는지에 대한 실증 사례들을 제시한다. 이선 몰릭은 특히 다음 네 가지 핵심 원칙을 통해 인간-AI 협업의 전략적 접근법을 제안한다:
- AI를 항상 ‘테이블에 초대하라’: 모든 과제에서 AI를 초기 단계부터 협업자로 활용하라는 조언이다. 창의적 사고나 문제 해결에서 AI를 적극적으로 개입시키면 새로운 시야를 확보할 수 있다.
- 항상 인간이 검토자(human-in-the-loop)가 되어야 한다: AI는 고유의 한계와 오류 가능성을 지니기에, 인간의 비판적 사고와 맥락 해석 능력이 필수적으로 요구된다.
- AI에 명확한 역할을 부여하라: AI에 특정 페르소나를 설정하고 역할을 명시할 때, 보다 정밀하고 일관된 결과물을 얻을 수 있다.
- 지금 사용하는 AI는 가장 원시적인 형태라는 인식을 가져라: 현존 AI의 한계를 직시하면서도, 그 가능성에 대해 실험적으로 접근하는 태도를 유지해야 한다.
이러한 원칙들은 단순한 사용 지침을 넘어서, 인공지능이 인간 사고의 질적 전환을 이끄는 촉매로 기능할 수 있음을 시사한다.
학문적 의의: 인지적 공진화의 패러다임
『듀얼 브레인』은 기술철학, 교육심리학, 경영정보시스템 등 다양한 분야의 이론을 접목하여 인간과 AI 간 인지 상호작용을 다층적으로 해석한다. 특히 AI 리터러시를 단순한 도구 숙련 수준에서 머무르지 않고, 인간-기계 간 인지적 공진화(co-evolution)의 관점에서 재조명한 점은 학술적으로도 높은 가치를 지닌다.
책은 인공지능 시대를 직업구조 재편이나 효율성 중심의 담론으로 축소하지 않고, 오히려 인간 주체성의 구조적 재구성을 요구하는 인식론적 전환의 계기로 제시한다. 저자는 다음과 같은 메시지를 강조한다: “AI는 우리의 사고를 대체하는 존재가 아니라, 우리의 사고를 증폭시키는 메타인지적 파트너다.” 이는 기술 활용을 넘어선, 인간 자기 이해의 패러다임 전환을 의미한다.
결론: 『듀얼 브레인』이 제공하는 사고의 확장
『듀얼 브레인』은 인공지능의 활용과 그에 따른 인간 사고 구조의 진화를 통합적으로 조망하는 저작으로, 기술에 대한 단편적 호기심을 넘어 사고방식의 재편을 요청한다. 이 책은 단순한 AI 사용법 안내서를 넘어, 인공지능 시대의 인간 역량이 무엇이어야 하는지를 깊이 있게 통찰하게 한다. 학습자, 실무자, 연구자 모두에게 인공지능과 함께 살아가는 사고 훈련의 출발점이 되어줄 수 있다.
Reframing AI as a Cognitive Extension – In-Depth Review of Dual Brain
Author Profile: Ethan Mollick
Ethan Mollick is an Associate Professor of Management at the Wharton School of the University of Pennsylvania. His academic expertise spans innovation, entrepreneurship, organizational creativity, and the adoption and application of emerging technologies. He earned his undergraduate degree from Harvard University and completed both his MBA and Ph.D. at MIT. Mollick has recently emerged as a key voice in the generative AI space, integrating large language models (LLMs) into both academic research and educational practice. His previous work, The Unicorn’s Shadow, challenged prevailing myths around startups. In his latest book, Dual Brain, he proposes a practical and philosophical framework for collaborative cognition between humans and AI.
Core Thesis of Dual Brain: Toward a Vision of Co-Intelligence
Dual Brain explores how the rapid advancement of AI technologies transforms human thinking, learning strategies, and approaches to problem-solving. Rather than viewing AI as a mere automation tool, Mollick frames it as an external extension of human cognition—a “second brain” that facilitates new forms of thinking. The core concept of co-intelligence positions human-AI collaboration as a synergistic process in which both entities co-evolve through mutual interaction.
Part I: Epistemological Shifts – Understanding AI Structure and Ethics
Chapters 1 through 3 address the underlying mechanics of generative AI, particularly the functionality of large language models (LLMs) such as GPT. Mollick discusses the epistemic boundaries of AI systems, including hallucinations, alignment challenges, and systemic biases. He raises ethical concerns regarding AI’s integration into human societies and interrogates how these systems might align with human values and norms.
Rejecting a human-centric dichotomy, Mollick redefines AI not as an adversary but as an interactive cognitive partner. This decentering allows for a reframing of AI as a collaborator capable of enhancing and extending human reasoning. The epistemological proposition of Dual Brain thus transcends tool-based paradigms and moves toward a mutualist model of thought.
Part II: Role-Based AI – Constructing Collaborative Cognitive Models
From Chapter 4 onward, Mollick illustrates how AI can adopt various human-like roles—such as person, creator, colleague, teacher, and coach—and how each role facilitates specific cognitive or functional collaborations. He proposes four foundational principles for effective AI-human collaboration:
- Always Invite AI to the Table: Integrate AI at the outset of every task. Whether for ideation or problem-solving, involving AI early fosters novel insights.
- Maintain Human Oversight (Human-in-the-Loop): Given AI’s tendency to produce plausible yet flawed outputs, critical human evaluation remains essential for contextual understanding and accuracy.
- Assign AI a Defined Role: Clarify the persona or context of the AI during interaction. Doing so yields more coherent and contextually appropriate responses.
- Treat Current AI as the Least Capable Version: Embrace a mindset that today’s tools represent the early stages of AI. This encourages exploratory use and openness to iterative learning.
These principles extend beyond mere guidelines—they frame AI as a cognitive catalyst, prompting users to reconsider their habitual thinking patterns and cognitive limitations.
Academic Significance: The Paradigm of Cognitive Co-Evolution
Dual Brain draws on interdisciplinary frameworks from philosophy of technology, educational psychology, and management information systems. Its most notable academic contribution lies in reimagining AI literacy not as technical skill acquisition, but as a process of cognitive co-evolution. Mollick argues that understanding and working with AI demands a shift in how we define intelligence, autonomy, and the human mind.
Rather than reducing AI discourse to labor displacement or efficiency gains, the book invites readers to reflect on how these technologies restructure human subjectivity. As Mollick puts it, “AI is not a replacement for our thinking—but a metacognitive partner that amplifies it.” This statement encapsulates the book’s transformative view: AI is not just a tool, but a mirror and multiplier of human cognition.
Conclusion: Expanding Thought Through AI Collaboration
Dual Brain stands as a comprehensive and timely exploration of how artificial intelligence can be meaningfully integrated into human cognitive systems. It encourages readers to go beyond technical proficiency and embrace a broader philosophical perspective on thinking, learning, and working in the AI era. For students, practitioners, and scholars alike, this book provides a compelling framework for developing the mindset and skills necessary to thrive alongside intelligent systems.